Στις 30/11/11 επισκεφθήκαμε με την ομάδα του project το λιμάνι της Θες/νίκης, για να γνωρίσουμε το λιμάνι από κοντά, ώστε να εμπλουτίσουμε τις γνώσεις μας και να προεκτείνουμε την εργασία μας.
Φτάνοντας στο χώρο του Λιμανιού, μας υποδέχθηκε η υπεύθυνη Δημοσίων Σχέσεων και μας παρουσίασε εν συντομία την ιστορία του χώρου. Χάρη στην περιεκτική ενημέρωση μπορέσαμε να συγκρίνουμε τη μορφή και τις χρήσεις του λιμένα σήμερα και στο παρελθόν.
Κατόπιν μ? ένα μικρό λεωφορείο που μας διέθεσαν, ξεναγηθήκαμε στους χώρους του λιμανιού. Μπορέσαμε να δούμε από κοντά τα κρηπιδώματα, τα κτίρια, τις αποθήκες και τα διάφορα χρήσιμα μηχανήματα της Σκάλας του Λιμανιού, όπως επίσης και τα πιο σημαντικά του μέρη, δηλαδή τον επιβατικό σταθμό, το συμβατικό λιμάνι και τον Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων. Ξεναγός μας ήταν ο επικεφαλής υπεύθυνος του ΣΕΜΠΟ, ο οποίος εξηγούσε και απαντούσε στις ερωτήσεις μας. Φωτογραφίσαμε τα πιο σημαντικά μηχανήματα, διάφορα καράβια, ακόμη και τα φορτία που είχαν για διακίνηση με τα κοντέινερ.
Ενημερωθήκαμε, επίσης, για την οικονομική κατάσταση του Λιμένα και συγκεκριμένα μάθαμε ότι ο Ο.Λ.Θ μετατράπηκε σε Α.Ε το 1999, έχει μετοχοποιηθεί κατά 25%, ενώ δεν επιβαρύνει καθόλου τον οικονομικό προϋπολογισμό, καθώς είναι ένας οργανισμός αυτοχρηματοδοτούμενος.

Η λιμενική βιομηχανία αποτελεί ένα σημαντικό πυλώνα της ευρωπαϊκής οικονομίας αλλά και της οικονομίας κάθε χώρας.

Το λιμάνι αυτό έχει αναβαθμιστεί με μηχανήματα νέας τεχνολογίας, αλλά είναι οικονομικά εφικτό να αναβαθμιστεί περισσότερο. Συγκεκριμένα σήμερα διαθέτει 35 ηλεκτροκίνητους και 6 αυτοκίνητους γερανούς. Αυτό του επιτρέπει να επιτελεί διάφορες οικονομικές δράσεις, με κυριότερη την εισαγωγή ? εξαγωγή φορτίων. Φορτία γενικών εμπορευμάτων (σίδερα, λαμαρίνες, ξυλεία, μάρμαρα, φορτία σε παλέτες, καπνά και οπωρικά) - Στερεά Χύδην φορτία (ορυκτά, μεταλλεύματα, στερεά καύσιμα, δημητριακά, ζωοτροφές, λιπάσματα, τσιμέντο, scrap) - Υγρά Χύδην φορτία με σωληνώσεις: (οινόπνευμα, χλωροφόρμιο, άσφαλτος, χημικά, ορυκτέλαια, κρασιά) - Τροχοφόρα με το σύστημα Ro-Ro είναι μόνο μερικά από αυτά.
Πρέπει να τονιστεί ότι τα υλικά αυτά είναι κατά κύριο λόγο εισαγωγές από το εξωτερικό. Όλα τα εργοστάσια της περιοχής συνεργάζονται με το λιμάνι, διότι από εκεί εισάγουν υλικά από το εξωτερικό, είναι δηλαδή ο μεσάζοντας. Λόγω της μικρής, όμως, χωρητικότητας του χώρου αυτού πολλά καράβια, τα οποία μεταφέρουν φορτία, αναγκάζονται να περιμένουν για να εκφορτώσουν. Έτσι οι υπεύθυνοι του λιμανιού έχουν ως προτεραιότητα την εμβάθυνση του πυθμένα της θαλάσσης, όμως αυτό θα επιβαρύνει τον οργανισμό με ένα σεβαστό χρηματικό ποσό.

Ακόμη, το λιμάνι έχει μια μεγάλη επιβατική δύναμη που εξαπλώνεται σχεδόν σε όλο το Αιγαίο. Ενδεικτικά αναφέρονται ότι δραστηριοποιείται επιβατικά στο Α. Αιγαίο τις Σποράδες και την Κρήτη.

Παράλληλα, μία ακόμα προτεραιότητα της διεύθυνσης του λιμανιού είναι η ολική απασχόληση, δηλαδή χωρίς συμβάσεις αλλά μόνιμα, κάποιων ανθρώπων, οι οποίοι είναι εξειδικευμένοι. Αυτές οι κινήσεις αποδεικνύουν όχι μόνο την πρόθεση να καταστεί το Λιμάνι ρυθμιστής της οικονομικής ανάπτυξης του τόπου, αλλά και τον σεβασμό απέναντι στον θαλάσσιο πόρο, ο οποίος προσφέρει πολλά στη συγκεκριμένη χώρα.
Ας μην ξεχνάμε ότι πολλοί άνθρωποι μπορούν να δραστηριοποιηθούν επαγγελματικά στο χώρο του εμπορίου ή να αποκατασταθούν εργασιακά στον ίδιο τον Ο.Λ.Θ.
Στον χώρο αυτό μπορεί να υπάρχουν πολλές ακόμα ευκαιρίες τις οποίες δεν τις γνωρίζουμε.

Ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης(ΟΛΘ) σε συνεργασία με το Ολυμπιακό μουσείο και υπό την αιγίδα του Δήμου Θεσσαλονίκης επενδύει τώρα παιδαγωγικά στην άρρηκτη σχέση του λιμανιού με τους κατοίκους της πόλης. Η όσο το δυνατόν στενότερη διασύνδεση του λιμανιού με τη Θεσσαλονίκη και τους κατοίκους της ήταν εξαρχής μια από τις πρώτες και βασικές προτεραιότητες της διοίκησης του οργανισμού. Το παλιό λιμάνι έχει δοθεί στην πόλη εδώ και δυο χρόνια. Από τότε που δόθηκε στην πόλη σταμάτησε να έχει εμπορική δραστηριότητα. Πλέον η πρόσβαση στο χώρο είναι εύκολη και ευχερής για τον καθένα που θέλει να επισκεφτεί τους χώρους ή απλά να κάνει μια βόλτα δίπλα στη θάλασσα και να δει τη Θεσσαλονίκη από εκεί. Το πόρτο κατέχει την δεύτερη θέση στην Ευρώπη από το διαγωνισμό για τη σχέση λιμανιού-πόλης.
Στο χώρο του Λιμένα οι παλιές αποθήκες έχουν μετατραπεί σε εκθεσιακούς χώρους, γεγονός που τονώνει την πολιτιστική ζωή της πόλης. Μουσείο φωτογραφίας, μουσείο ναυταθλητισμού, μουσείο τέχνης, μουσείο παλαιών μηχανημάτων και μουσείο κινηματογράφου δίνουν ζωή στους παροπλισμένους αυτούς χώρους. Ακόμη και το φεστιβάλ κινηματογράφου φιλοξενείται κάθε χρόνο στους χώρους του λιμανιού και συγκεκριμένα στην 1η προβλήτα, όπου το τελευταίο διάστημα δεσπόζει κι ένα έργο τέχνης, η Πυραμίδα, που ανήκει στο μουσείο σύγχρονης τέχνης και προσωρινά κοσμεί την πρώτη προβλήτα του Λιμένα.
Εξάλλου ο Λιμένας ενοικιάζει κι έναν χώρο του σε ένα σύγχρονο εστιατόριο ? καφέ της πόλης.

Οι ελληνικοί λιμένες μπορούν και πρέπει αφενός να συμμετέχουν σε παρόμοιες πρωτοβουλίες διεθνών κι ευρωπαϊκών οργανισμών και αφετέρου να καταστούν σημείο αναφοράς σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
Έτσι μπορούμε να καταλήξουμε πως ένα λιμάνι μπορεί να συναποτελέσει σε ένα έργο και να βοηθήσει μία χώρα με διάφορους τρόπους. Η κοινωνία και πιο συγκεκριμένα η πόλη μας χρωστάει πολλά στο λιμάνι της, διότι είναι ένας ακόμα κρίκος για την άνθιση της οικονομίας μας και βοηθάει στην ανάπτυξη και στις κοινωνικές μας σχέσεις με άλλους λαούς. Είναι το άλφα και το ωμέγα για το εμπόριο και είναι ένα μέσω γρήγορου, αποτελεσματικού και κερδοφόρου τρόπου ακμής μιας χώρας...

Τους μαθητές συνόδεψαν οι καθηγητές: Δήμητρα Γοργορή και Νικόλαος Μακαριάδης (ΠΕ0403).

Δήμητρα Γοργορή
Φιλόλογος